سفارش تبلیغ
صبا ویژن



خدا ایمان را واجب کرد براى پاکى از شرک ورزیدن ، و نماز را براى پرهیز از خود بزرگ دیدن ، و زکات را تا موجب رسیدن روزى شود ، و روزه را تا اخلاص آفریدگان آزموده گردد ، و حج را براى نزدیک شدن دینداران ، و جهاد را براى ارجمندى اسلام و مسلمانان ، و امر به معروف را براى اصلاح کار همگان ، و نهى از منکر را براى بازداشتن بیخردان ، و پیوند با خویشاوندان را به خاطر رشد و فراوان شدن شمار آنان ، و قصاص را تا خون ریخته نشود ، و برپا داشتن حد را تا آنچه حرام است بزرگ نماید ، و ترک میخوارگى را تا خرد برجاى ماند ، و دورى از دزدى را تا پاکدامنى از دست نشود ، و زنا را وانهادن تا نسب نیالاید ، و غلامبارگى را ترک کردن تا نژاد فراوان گردد ، و گواهى دادنها را بر حقوق واجب فرمود تا حقوق انکار شده استیفا شود ، و دروغ نگفتن را ، تا راستگویى حرمت یابد ، و سلام کردن را تا از ترس ایمنى آرد ، و امامت را تا نظام امت پایدار باشد ، و فرمانبردارى را تا امام در دیده‏ها بزرگ نماید . [نهج البلاغه]

آیا در بهشت, انسان زاد و ولد می کند؟

سوال :آیا در بهشت, انسان زاد و ولد می کند؟ پاسخ هرچه باشد, دلیل آن را بگویید و توضیح دهید؟
پاسخ :پیش از پاسخ دهی به پرسش شما, توجه به دو نکته ضروری است: یکم .  عالم دنیا و عالم آخرت, دو عالم از عوالم هستی بوده و هر یک آثار ویژه خود را دارند . به همین جهت است که براساس آیات و روایات, برای ورود روح و بدن به عالم قیامت, نیاز به تحوّل اساسی است تا این دو قابلیت پذیرش احکام و قوانین قیامت را بیابند . برای مثال, بدن مادی در این دنیا, با سوزشی, صدمه خورده, از بین می رود   ولی در قیامت با تحوّلات اساسی که در این بدن ایجاد می شود, به صورتی در می آید که در حال سوزش و ناراحتی شدید, بدن از بین نمی رود و یا برای مثال در دنیا حرکت و تغییر وجود دارد   جوان پیر می شود, نو کهنه می گردد, کهنه ها از میان می روند, گیاهان پژمرده می شوند و...   اما در جهان آخرت تغییر و تحول این چنینی وجود ندارد و نوعی ثبات و بقا حاکم است نگا: نحل )61 (, آیه 69, یونس )01 (, آیه 42, حدید )75 (, آیه 02, آل عمران )3 (, آیه 791, نساء )4 (, آیه 77 . .در زندگی دنیوی, خوشی با رنج, حیات با مرگ, لذت با محنت, اندوه با شادی و اضطراب با آرامش آمیخته است . اما در آخرت چنین نیست   بلکه گروهی همیشه و از هر جهت متنعّم, شاد و آسوده اند و دسته ای دیگر همواره معذّب, غمگین و ناراحت اند نگا: قلم )86 (, آیه 33   رعد )31 (, آیه 43   طه )02 (, آیه 37   زمر )93 (, آیه 62   آل عمران )3 (, آیه 51, نساء )4 (, آیه 77 و... . .در واقع, با توجه به آیات و روایات, در عالم قیامت, نظام کنونی عالم مادی دگرگون می شود . پدید آمدن زلزله عظیم در زمین, مزمل)37 (, آیه 41 . شکافته شدن دریاها تکویر )18 (, آیه 7 ., به حرکت در آمدن کوه ها کهف )81 (, آیه 74 . و درهم کوبیده شدنشان حاقه )96 (, آیه 41 ., خاموش گشتن ماه و خورشید و ستارگان عظیم تکویر )18 (, آیه 2 . و پر از دود و ابر شدن فضای جهان فرقان )52 (, آیه 52 ., پاره ای از تغییر و تحول اساسی نظام کاینات است . دوم .  نباید انتظار داشت در عالم قیامت احکام, قوانین و سنن عالم مادی و دنیا جاری باشد و اگر گاهی در لسان آیات و روایات, از مواردی چون خوردن, آشامیدن, بودن در کنار زنان جوان زیبا رو, حضور در کنار نهرها و زیر درخت ها و... یاد می شود, از باب تقریب ذهن ما به دریافت حقایق عالم قیامت است ولی این لذت ها, همانند لذّت جنسی این دنیا نیست . چنان که زنان آنجا, به هیچ وجه دچار عادت ماهانه نمی شوند نگا: بقره )2 (, آیه 52, آل عمران )3 (, آیه 51, نساء )4 (, آیه 75, ص )83 (, آیه 25, الرحمن )55 (, آیه 65 و... . .همچنین اهل بهشت می توانند فرزند داشته باشند   ولی این موضوع به دلیل سنن حاکم بر قیامت, به شیوه ای نیست که در این دنیا وجود دارد . نظام حاکم بر قیامت, نظام دفعی است, نه نظام تدریجی   یعنی, در قیامت خواستن مساوی با شدن و تحقق است. برخلاف نظام این عالم که برای عملی شدن خواسته ها, باید زمینه, اسباب و شرایط آن فراهم شود تا آن آرزو محقق گردد . در این دنیا, کسی که فرزندی می خواهد, باید ازدواج کند و با جمع یک سلسله شرایط و به تدریج و در زمان معیّنی دارای فرزند شود . اما در نظام قیامت چنین نیست   بلکه بهشتیان هرچه می خواهند, برایشان محقق می شود, نگا: فصلت )14 (, آیه 13   ق )05 (, آیه 53 . و نیاز نیست که با جمع شرایط و پدید آمدن مقدماتی, به تدریج آن خواسته محقق شود . از این رو, خواستن فرزند در عالم بهشت, مساوی است با حضور بچه در همان لحظه  چنان که روایاتی نیز در خصوص این امر نقل شده است نگا: خواب و نشان های آن, صص 68 - 09 .



کلمات کلیدی : انسان- زاد و ولد -بهشت، امید-نا امیدی-ترجو-ارجی

[ نظر:() ]
ن : مرتضی حسین زاده
ت : 89/12/18:: 9:39 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید